De school als oefenplaats: vormende ervaringen van (oud-)leerlingen in het christelijk voortgezet onderwijs

Vreugdenhil-Tolsma, Berber Maria (2025) De school als oefenplaats: vormende ervaringen van (oud-)leerlingen in het christelijk voortgezet onderwijs. Doctoral thesis.

[img] Text (Dissertation)
2025 Vreugdenhil dissertation.pdf - Published Version

Download (5MB)
[img] Text (Summary)
2025 Vreugdenhil summary.pdf

Download (256kB)

Samenvatting

Scholen willen leerlingen niet alleen klaarstomen voor het uiteindelijke examen, maar zoveel meer meegeven. Een christelijke school wil een oefenplaats zijn voor brede vorming, waarin leerlingen als dragers van Gods beeld groeien in het weerspiegelen van Jezus. Daarin kunnen vier vormingsrelaties worden onderscheiden: de relatie met God, met zichzelf, met anderen en met de wereld. Maar hoe pakt dat in de praktijk uit? Hoe beleven (oud-)leerlingen de school als vormingscontext? Scholen hebben behoefte aan dergelijke kennis, om zich te spiegelen aan de ervaringen van (oud-)leerlingen en ze te gebruiken voor hun verdere ontwikkeling. Het onderzoek naar deze vormende ervaringen vond plaats op negen scholen van vijf scholengemeenschappen, waarvan vier (van oorsprong) gereformeerd en één evangelisch. Ruim 750 respondenten vulden een vragenlijst in. Met acht groepjes leerlingen en dertien oud-leerlingen individueel zijn interviews gehouden en leerlingen maakten reflectieopdrachten. De resultaten geven inzicht in de vormende ervaringen die (oud-)leerlingen hebben opgedaan ten aanzien van elk van de vier relaties, in de verhouding tussen de vormende ervaringen ten aanzien van die vier relaties, in verschillen tussen scholen en op basis van andere (achtergrond)variabelen en op de betekenis van de school als vormingscontext ten opzichte van andere vormende invloeden. Geconcludeerd wordt dat (oud-)leerlingen veel positieve vormende ervaringen hebben opgedaan. Daarnaast wordt ten aanzien van vier thema’s beschouwd hoe de scholen zouden kunnen groeien als oefenplaats, namelijk als oefenplaats voor samenleven, door exploratie, voor brede vorming en in afstemming tussen opvoeders.

Item Type: Thesis (Doctoral thesis)
Titel: De school als oefenplaats: vormende ervaringen van (oud-)leerlingen in het christelijk voortgezet onderwijs
Paralleltitel: The school as a place of practice: formative experiences of (former) students in Christian secondary education
Samenvatting (EN): Schools aim not only to prepare students for their final exams, they seek to nurture students’ broader development. A Christian school aims to be a place of practice for holistic formation where students, as bearers of God’s image grow in reflecting Jesus. Within this, four formative relationships can be distinguished: the relationship with God, with oneself, with others, and with the world. But how does this work out in practice? How do (former) students experience the school as a formative environment? This question was alive within schools, as they sought to reflect on the experiences of students and alumni and to use these insights for their further development. The study of these formative experiences was conducted at nine schools belonging to five school communities, four with Reformed roots and one Evangelical. Over 750 respondents completed a questionnaire. In addition, eight groups of students and thirteen former students were interviewed individually, and students completed reflection assignments. The results shed light on the formative experiences of (former) students in each of the four relationships, the balance among these areas, differences between schools and based on other (background) variables, and the school’s role compared with other formative influences. It is concluded that (former) students report many positive formative experiences. Furthermore, four thematic areas of attention are discussed regarding how schools could further grow as places of practice: living together, exploration, broad formation, and coordination among educators.
ISBN gedrukte versie: 9789077854105
Number of Pages: 456
Theologische Universiteit: Theologische Universiteit Kampen
Date Deposited: 12 Dec 2025 11:22
Last Modified: 12 Dec 2025 11:22

Actions (login required)

View Item View Item