Als het licht aangaat : een onderzoek naar dagopeningen en christelijke identiteit in een pluriforme schoolomgeving

Polinder, B.J. (2025) Als het licht aangaat : een onderzoek naar dagopeningen en christelijke identiteit in een pluriforme schoolomgeving. Student thesis.

[img] Text (Afstudeerscriptie HGT)
2025 HGT Polinder, B. J..pdf - Accepted Version

Download (1MB)

Samenvatting

Deze thesis onderzoekt de introductie van de dagopening als christelijke praktijk binnen UDO, een vmbo-school met een pluriform-christelijke identiteit. De centrale onderzoeksvraag is: Draagt de dagopening, geïmplementeerd met principes uit de Theological Action Research (TAR)-methodiek, bij aan het vormen en verdiepen van de christelijke identiteit van UDO en hoe wordt daarin het spreken en handelen van God ervaren? Het onderzoek is uitgevoerd als ontwerpgericht actieonderzoek, waarbij de onderzoeker actief deelnam aan de praktijk. De werkgroep identiteit (Outside group), lesgevende collega’s (Inside group) en leerlingen vormden de onderzoekseenheden. Door middel van enquêtes, groepsgesprekken, observaties, field notes en gezamenlijk ontwikkelde dagopeningen is onderzocht hoe deze praktijk wordt beleefd en welke effecten zij heeft op de school. De resultaten laten zien dat de dagopening, mits gekaderd aangeboden en bewust en persoonlijk vormgegeven, bijdraagt aan zingeving, ontmoeting en het zichtbaar maken van de christelijke identiteit. Leerlingen waarderen de dagopening als een rustgevend en verbindend moment. Docenten ervaren het als een kans om relaties te verdiepen en betekenisvolle gesprekken te voeren. De dagopening blijkt bovendien bij te dragen aan een positief pedagogisch klimaat en het gevoel van veiligheid op school. De toepassing van principes uit de TAR-methodiek heeft geholpen om theologische reflectie te integreren in de praktijk. Door het luisteren naar de vier stemmen van de theologie (normatief, formeel, handelend en beleden) ontstond ruimte voor verdieping en dit bracht nieuwe taal in de school. Hoewel de formele theologische stem slechts beperkt hoorbaar is, is er wel behoefte aan professionalisering en gezamenlijke visievorming. Tegelijkertijd blijkt de praktijk kwetsbaar. De uitvoering is niet overal consistent en er zijn spanningen tussen vrijheid en herkenbare uniformiteit. De dagopening wordt niet door alle collega’s structureel uitgevoerd, wat de herkenbaarheid en vormende kracht ervan beperkt. Wel is er sprake van groeiend draagvlak en betrokkenheid, mede dankzij gezamenlijke initiatieven zoals de zingevingsdag. De dagopening blijkt een betekenisvolle praktijk in ontwikkeling, die bij kan dragen aan de vorming van een gedeelde identiteit en geestelijke verdieping binnen een pluriforme schoolcontext zoals die van UDO. Deze thesis biedt handvatten voor verdere implementatie en reflectie op christelijke praktijken in het onderwijs.

Item Type: Scriptie (Student thesis)
Titel: Als het licht aangaat : een onderzoek naar dagopeningen en christelijke identiteit in een pluriforme schoolomgeving
Samenvatting (EN): This thesis examines the introduction of the daily opening as a Christian practice within UDO, a secondary vocational school with a pluralistic Christian identity. The central research question is: “Does the morning assembly, implemented using principles from the Theological Action Research (TAR) methodology, contribute to shaping and deepening the Christian identity of UDO, and how is God's word and action experienced in this?” The research was conducted as design-oriented action research, in which the researcher actively participated in the practice. The school identity committee (Outside group), teaching colleagues (Inside group) and students formed the research units. Through surveys, group discussions, observations, field notes and jointly developed morning assemblies, the study investigated how this practice is experienced and what effects it has on the school culture. The results show that the morning assembly, provided it is consciously and personally designed, contributes to meaning, encounter and the visibility of Christian identity. Pupils appreciate the morning assembly as a calming and connecting moment. Teachers experience it as an opportunity to deepen relationships and have meaningful conversations. The morning assembly also appears to contribute to a positive pedagogical climate and a sense of safety at school. 38 The application of principles from the TAR methodology has helped to integrate theological reflection into practice. Listening to the four voices of theology (normative, formal, active and professed) created space for deepening and brought new language into the school. Although the formal theological voice is only audible to a limited extent, there is a request for professionalisation and joint vision development. At the same time, the practice appears to be vulnerable. Implementation is not consistent everywhere, and there are tensions between freedom and recognisable uniformity. The daily opening is not carried out systematically by all colleagues, which limits its recognisability and formative power. However, there is growing support and involvement, partly thanks to joint initiatives such as the meaning day. The morning assembly appears to be a meaningful practice in development, which can contribute to the formation of a shared identity and spiritual deepening within a pluralistic school context. This thesis offers tools for further implementation and reflection on Christian practices in education.
Number of Pages: 45
Theologische Universiteit: Theologische Universiteit Apeldoorn
Bachelor- of Masterscriptie: Master
Trefwoorden (NL): Identiteit ; Christelijk onderwijs
Date Deposited: 02 Oct 2025 10:08
Last Modified: 02 Oct 2025 10:08

Actions (login required)

View Item View Item