Olst, P.C. van (2024) Faithfully connected : holistic teacher formation for shalom-seeking citizenship in a fragmented society ; a case study. Doctoral thesis.
|
Text
2024 Olst, P. van diss.pdf - Published Version Download (7MB) | Preview |
Samenvatting
Hoe kun je zo lesgeven dat je leerlingen actief uitnodigt om hun plek in te nemen in de wereld en om bij te dragen aan de samenleving waarin zij leven? Die vraag wordt uitdagender naarmate de wereld en de samenleving in diversiteit en complexiteit toenemen. Dat geldt zeker voor leraren die vanuit een diepe motivatie kiezen voor (reformatorisch-)christelijk onderwijs. Lukt het om kinderen vanuit deze motivatie uit te nodigen tot een positieve bijdrage, ook als je het gevoel hebt dat de samenleving steeds verder bij je wortels vandaan groeit? En wat is daar dan voor nodig? Deze studie richt zich op de brede vorming van (aanstaande) leraren. Het is gedaan voor Driestar hogeschool als inmiddels tachtigjarige christelijke lerarenopleiding. Als de wereld waarin we leven en de samenleving waarvan we deel uitmaken steeds meer gefragmenteerd raken, hoe kan dan een holistische benadering de christelijke burgerschapsvorming van leraren in die samenleving versterken? Die centrale vraagstelling wordt in de studie besproken vanuit de theorie en vanuit de praktijk van expliciet (reformatorisch-)christelijk basisonderwijs in een grootstedelijke, multi-etnische setting met een hoge mate van diversiteit in en om de klas. Volgens de methode van theologisch actieonderzoek is gepoogd theorie en praktijk zo te verbinden dat het vruchtbaar werd voor de Driestar-opleiding. Een onderzoeksgroep van tien personen uit het basisonderwijs en van Driestar zelf ontwikkelde gedurende vier jaar gezamenlijke inzichten over hoe christelijke leraren te vormen in het licht van de grote vragen van de gefragmentariseerde wereld, samenleving en persoonlijke beleving. Voortdurend dachten daarbij ook studenten mee vanuit eigen inzichtenm ervaringen en belevingswereld. Dat leidde niet alleen tot een gezamenlijke taal om de verworven inzichten weer te geven, maar ook tot concrete aanzetten voor het curriculum van de lerarenopleiding. Wat er nodig is, is vorming die de aanstaande leraar in staat stelt om alleen te durven staan en om vanuit de eigen geloofsovertuiging verbindingen aan te gaan met andersdenkenden en met de samenleving als geheel. Daarvoor moeten studenten leren om beginselvastheid en openheid te verenigen. Om dat mogelijk te maken, hebben zij een relationele kennisleer (epistemologie) nodig en een basishouding van dienstbaarheid aan medemensen, samenleving en wereld, zo bijkt uit het onderzoek. Deze elementen komen samen in het Bijbelse begrip shalom en het shalom-zoekende burgerschap waar deze studie voor pleit. De breedvormende benadering doet een appel op de handen, het hoofd en het hart van de (aanstaande) christelijke leraar. Aan het slot van de studie leidt de conclusie tot concrete ondersteuningen en aanbevelingen voor de Driestar-lerarenopleiding, die ook elders ter wereld hun nut kunnen bewijzen voor onderwijs en vorming. Ze geven een tijdbetrokken uitwerking aan het adagium van de vader van het christelijk onderwijs in Nederland, mr. Gillaume Groen van Prinsterer. Zijn ‘In het isloment ligt onze kracht’ vraagt zowel zelfstandigheid als verbinding. Dat is wat Faithfully Connected beoogt.
Item Type: | Thesis (Doctoral thesis) |
---|---|
Titel: | Faithfully connected : holistic teacher formation for shalom-seeking citizenship in a fragmented society ; a case study. |
Samenvatting (EN): | How can you teach in a way that invites students to take their place in the world and contribute to the society in which they live? That question grows more challenging as the world and society become more diverse and complex. This certainly applies to teachers who, from a deep inner motivation, opt for (Reformed) Christian education. Is it possible to invite children wholeheartedly, from that deep motivation, to make such a positive contribution, when you feel that society is growing further and further away from your own roots? And what does that require? This study focuses on the broad education of (trainee) teachers. It was done for Driestar University of Applied Sciences as a now eighty-year-old Christian teacher training institute. If the world we live in and the society we are part of are becoming increasingly fragmented, how can a holistic approach strengthen the Christian citizenship formation of teachers in that society? That central question is discussed in the study from both theory and practice of explicit (Reformation) Christian primary education in a metropolitan, multi-ethnic setting with a high degree of diversity in and around the classroom. Following the method of theological action research, an attempt was made to connect theory and practice in such a way that it would be fruitful for Driestar’s formation process. A research group of ten people from primary education and Driestar itself developed joint insights over four years on how to form Christian teachers in light of the big questions of the fragmented world, society and personal experience. In the process, students also constantly contributed their own insights and experiences. This not only led to a common language to express the acquired insights, but also to concrete initiatives for the teacher training curriculum. What is needed is formation that enables the trainee teacher to dare to stand alone and to enter into connections with dissenters and with society as a whole on the basis of one's own beliefs. To do so, students must learn to combine firmness of principle and openness. To make this possible, they need a relational theory of knowledge (epistemology) and a basic attitude of service to fellow human beings, society and the world, according to the study. These elements come together in the Biblical concept of shalom and the shalom-seeking citizenship advocated by the study. The broadly formative approach appeals to the hands, head and heart of the Christian (trainee) teacher. At the end of the study, the conclusion leads to concrete support and recommendations for the Driestar teacher training curriculum, which can also prove useful for teacher education and training elsewhere in the world. They give a time-bound elaboration of the adage of the father of Christian education in the Netherlands, Mr Gillaume Groen van Prinsterer. His ‘In isloment lies our strength’ calls for both faithfulness and openness. That is what Faithfully Connected aims at. |
ISBN: | 9789465064109 |
Number of Pages: | 355 |
Theologische Universiteit: | Theologische Universiteit Apeldoorn |
Trefwoorden (NL): | Christelijk burgerschap ; Onderwijs |
Date Deposited: | 25 Sep 2024 08:20 |
Last Modified: | 25 Sep 2024 09:59 |
Actions (login required)
View Item |